" غکوروش " از بورسی‌های برتر صنعت غذایی

۱۴۰۰/۸/۵ چهارشنبه
(0)
(0)
" غکوروش " از بورسی‌های برتر صنعت غذایی

رادیو گلرنگ پخش - صنایع غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. افزایش جمعیت در کنار گسترش شهرنشینی و افزایش سطح درآمد سرانه در جهان شواهدی بر اهمیت قابل‌توجه این صنعت در دنیای امروز است.

 

صنعت غذایی در بورس تهران قابل تفکیک به چند حوزه مختلف، از جمله صنعت دامپروری، روغن خوراکی و مواد غذایی است.   سطح زندگی مردم یک کشور بستگی به توانایی آن کشور در تولید کالا و خدمات دارد و از آنجا که سهم قابل‌توجهی از کالا و خدمات مربوط به صنعت غذایی است بنابراین دولت‌ها همواره تامین امنیت غذایی جامعه را به عنوان یک هدف استراتژیک در نظر می‌گیرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر قیمت مواد غذایی از منظر سیاستگذاری‌ها حائزاهمیت خواهد بود.

در مجموع سیاست‌های تاثیرگذار بر صنعت مواد غذایی را می‌توان در دو تقسیم‌بندی جامع مطرح کرد:

۱- سیاست‌های کلان پولی و ارزی

۲- سیاست‌هایی که ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی دارند همچون قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و غذایی، اعطای یارانه و...

 

بدیهی است تغییر در هر کدام از سیاست‌های فوق می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت مواد غذایی -‌ که یک متغیر کلیدی در این صنعت است -‌ داشته باشد. قیمت مواد غذایی می‌تواند هم بر میزان تقاضا از سوی مصرف‌کننده و هم بر میزان عرضه و به نوعی انگیزه‌های تولید کشاورزان تاثیرگذار باشد.

 

در راستای همین سیاستگذاری‌ها، دولت در جهت تامین معیشت مردم و در پی رشد ناگهانی نرخ ارز در سال ۹۷ تصمیم به تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی گرفت و هر سال مبلغی را با عنوان ارز ترجیحی در بودجه لحاظ کرد، با این حال بودجه ۱۴۰۰ با این فرض بسته شد که ارز ترجیحی فقط در ۶ماه ابتدایی سال تخصیص داده شود و تا انتهای سال به صورت تدریجی حذف شود.

 

حال با اتمام نیمه نخست سال، بیش از هر زمان دیگری بحث حذف یا باقی‌ماندن ارز ۴۲۰۰ مطرح می‌شود که برای بررسی اثرگذاری آن بر شرکت‌های بورسی لازم است میزان تاثیر آن بر افزایش هزینه‌ها و افزایش درآمدها بررسی شود. در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، ‌میزان بهره‌مندی شرکت‌ها از ارز ۴۲۰۰ متفاوت است و مصارف ارزی همه کالاها از طریق ارز دولتی تامین نمی‌شود، ولی آنچه مسلم است با حذف آن نرخ خرید برخی مواد اولیه در شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و نرخ فروش محصولات آنها نیز متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه افزایش می‌یابد که در مجموع می‌تواند اتفاق مثبتی تلقی شود. از طرفی قیمت محصولات کشاورزی و غذایی به طور غیرمستقیم تحت‌تاثیر سیاست‌های کلان نیز قرار می‌گیرد که در این خصوص می‌توان متغیری چون حجم نقدینگی را مثال زد. از آنجا که در ایران هزینه مواد غذایی سهم قابل‌توجهی از کل هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص می‌دهد، بدیهی است با افزایش حجم نقدینگی، قیمت مواد غذایی نیز با رشد همراه خواهد بود.

 

 

غکورش: شرکت صنعت غذایی کورش یکی از تازه‌واردان بورس اوراق بهادار تهران است که خیلی زود بین فعالان بازار شناخته شد و ارزنده بودن آن نظر سهامداران را به خود جلب کرد.

 

«غکورش» تولیدکننده روغن خوراکی است، محصولی که در صنعت غذا به عنوان یک محصول استراتژیک و اساسی به شمار می‌رود. این شرکت توانسته سهم ۷۸/ ۱۵‌درصدی از بازار روغن کشور را به خود اختصاص دهد که در این زمینه دومین شرکت در بین تولیدکنندگان روغن در ایران است.

«غکورش» در نیمه اول سال‌جاری با درآمد ۳۳۹۸‌میلیارد تومانی خود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۸۹‌درصدی همراه بود، توانست به ازای هر سهم ۱۹۴تومان سود شناسایی کند.

 

تولید ماهانه روغن خوراکی در این شرکت به طور متوسط ۲۹هزار و ۶۰۰تن بوده که در مجموع ۶ ماه گذشته ۱۶۱هزار و ۴۳۳تن روغن خوراکی تولید شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته رشد ۲۰‌درصدی داشته است. میانگین نرخ فروش این محصول در نیمه ابتدایی سال ۹۹ کیلویی ۹۸۱۰ تومان بوده در حالی که در نیمه دوم سال همین محصول با نرخ میانگین ۱۴هزار و ۷۰۹تومان و با رشد ۶۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به فروش رسیده است.

 

شرکت یادشده هنوز هم در میان شرکت‌های همگروه خود از نسبت قیمت به سود کمتری برخوردار است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

 

غکورش ، سهام ، بورس ، سرمایه گذاری ، شرکت صنعت غذایی کورش ، گلرنگ پخش مدیا gvk' \oa مهندس شاملی ، مدیر عامل گلرنگ پخش مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ ، دکترفضلی ، گروه صنعتی گلرنگ ، شرکت پاکان پلاستکار در سال 1385 به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی گلرنگ تاسیس گردید دیجیتال مارکتینگ ، انجمن شرکت های صنعت پخش ایران ، بازاریابی مدرن ، تکنیکهای بازاریابی ، هلدینگ گلرنگ ، برند اویلا ، شون ، مای ، آیری پلاست ، اکشن ، نیوبس ، میکروپاور ، کلور ، ویهان ، جیمینو ، وی نات ، گلرنگ پخش مدیا ، میلاد حسن زاده ، مجله مارکتینگ ، شرکت های تامین کننده ی شرکت گلرنگ پخش ، شرکت طلای ناب کوروش مجید توکلی ، مهندس کریمی مدیررعامل شرکت ماسترفوده ، صنعت غذایی کورش کورش منتصر ، کشت وصنعت برنج کوروش دکتر استعماری ، صنعت خشکبار وحبوبات کوروش حامد شیرپور ، شرکت آرین کیمیا تک علیرضا کیانی ، هستی آرین تامین ، شرکت گلبرگ بهاران ، مهندس ناظری ، شرکت پاکان پلاستکار ولی محمد مالمیر ، محصولات گلرنگ ، پخش گلرنگ ، پالم ، آدامس ، کیمبال ، شون ، شعب گلرنگ پخش ، مجریران ، تن ماهی اویلا ، 02128428291 مراسم لانچ ، لانچ جیمینو ، دکتر دلفانی معاونت اجرایی گلرنگ پخش ، صنعت پخش ، اخبار صنعت پخش ، عرضه اولیه صنعت غذایی کوروش ، ناوگان پخش ، محصولات آوین شیمی ، آوین شیمی ، مهارت فروش ، سرپرست فروش ، شرکت فرآورده‌های غذایی پروشات کوروش ، کیمبال ، کورش منتصر ، ابوالحسن خلیلی ، علی فاضلی ، مهدی عبدی ، صادق توکلی زاده ، صادق نوری ، محمود شه رضایی ، محمد مختاریانی ، حسن خلخالی ،
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر